Ostatnia zmiana ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych miała miejsce w 2011 r. Jak wynika z art. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 28.04.2011 r. zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, skrócono w art. 24 ust. 4 termin przedawnienia należności z tytułu składek z 10 do 5 lat. Jednocześnie bez zmian pozostał art. 24 ust. 5b ustawy:
bieg terminu przedawnienia zostaje zawieszony od dnia wszczęcia do dnia zakończenia postępowania egzekucyjnego oraz postępowania przed sądem.
Warto nadmienić, że dawniej tytuły wykonawcze dotyczące składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne oraz fundusz pracy i fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych a także opłaty dodatkowe kierowane były bezpośrednio do właściwego miejscowo urzędu skarbowego.
Co ważne, w stosunku do tych spraw naczelnicy urzędów mogą wydać postanowienie o umorzeniu postępowania egzekucyjnego. To jest już jednak dość odległa historia.
Czyli prowadzi własną egzekucję, w ograniczonym jednak zakresie. Po wyczerpaniu katalogu dostępnych mu środków egzekucyjnych wystawia dalszy tytuł wykonawczy i kieruje go do właściwego miejscowo naczelnika urzędu.
Gospodarzem postępowania egzekucyjnego nadal pozostaje Z.U.S., zachowując akta sprawy. Naczelnik urzędu otrzymuje natomiast dalszy tytuł wykonawczy wraz z wnioskiem egzekucyjnym, z którego wynika jakie czynności zostały podjęte w dotychczasowym postępowaniu. W praktyce działania naczelnika urzędu ograniczają się do czynności do których Dyrektor Z.U.S. nie został upoważniony, czyli:
Może, co najwyżej, zwrócić go Dyrektorowi Z.U.S. z informacją o bezskuteczności prowadzenia egzekucji ze środka do którego stosowania jest uprawniony.
W tym przypadku rola naczelnika urzędu ogranicza się do rozliczania uzyskanych w wyniku zbiegu egzekucji kwot i przekazywania ich wierzycielowi. Na podstawie Adnotacji w sprawie zbiegu nie jest możliwe prowadzenie innej, niż do przedmiotu zbiegu egzekucji. Gospodarzem postępowania egzekucyjnego nadal pozostaje Dyrektor Z.U.S.
Na czynności egzekucyjne naczelnika urzędu.
Naczelnik urzędu nie może na podstawie dalszych tytułów wykonawczych prowadzić egzekucji z rachunków bankowych, czy też z wynagrodzenia za pracę. Może, co najwyżej wysłać egzekutora w teren, by ten zastosował egzekucję z pieniędzy lub z ruchomości. Zdarza się jednak, że egzekutor omyłkowo dokona zabronionej egzekucji. Czy ktoś zwróci na to uwagę? Takie czynności naczelnika urzędu nie powinny być uznane za skuteczne, organ egzekucyjny nie powinien księgować wpływów wynikających z realizacji takich zajęć.
Po raz kolejny zwracamy uwagę na niezastąpioną w takich sytuacjach samodzielną analizę akt egzekucyjnych.
Napisz do nas na kontakt@egzekutywni.pl
Kontakt z autorem: +48 794 960 221
Zapis w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych powodujący automatyczne zawieszenie biegu terminu przedawnienia do czasu zakończenia postępowania egzekucyjnego sprawia, że niemożliwym staje się przedawnienie składek Z.U.S.
Może się zdarzyć, że egzekucję tych samych zobowiązań będzie prowadził jednocześnie Dyrektor Z.U.S. oraz Naczelnik Urzędu Skarbowego.
W egzekucji należności Z.U.S. spotkać możemy: tytuły wykonawcze, dalsze tytuły wykonawcze oraz adnotacje w sprawie zbiegu.
© Copyright by egzekutywni.pl
Serwis informacyjny z zakresu egzekucji administracyjnej. Publikacje nie mogą być traktowane jako czynności doradztwa podatkowego.