Uznaniowość zwolnienia spod egzekucji administracyjnej zajętego majątku wynika z art. 13 § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (dalej u.p.e.a.), w myśl którego organ podatkowy może, lecz nie musi uwzględnić wniosku zobowiązanego.
Takie postanowienia podlegają ograniczonej kontroli sądu administracyjnego.
Kontroli nie podlega uznanie administracyjne samo w sobie, lecz kwestia, czy postanowienie zostało podjęte zgodnie z podstawowymi regułami postępowania administracyjnego, a w szczególności, czy wydano je w oparciu o zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, oraz czy ocena tego materiału została dokonana zgodnie z zasadą swobodnej oceny dowodów, czy też zawiera elementy dowolności.
Zgodnie z art. 13 § 1 u.p.e.a. organ egzekucyjny, na wniosek zobowiązanego i ze względu na jego ważny interes, może zwolnić, na czas oznaczony lub nieoznaczony, z egzekucji w całości lub części określone składniki majątkowe zobowiązanego.
Z cytowanego przepisu wynika wprost, że jest to decyzja uznaniowa - organ egzekucyjny może, lecz nie musi.
Dla wnioskującego o zwolnienie spod egzekucji zajętego majątku istotne jest, że decyzja odmowna powinna być prawidłowo uzasadniona. Braki w uzasadnieniu stanowią przesłankę do skorzystania z trybu odwoławczego.
Poza niewątpliwą satysfakcją niewiele.
Po stronie kosztów zostaje pełnomocnik oraz własny czas poświęcony na zajmowanie się sprawą. W większości przypadków, organ podatkowy i tak nie zwolni spod zajęcia składników majątkowych - zastosuje się do zaleceń sądu i ponownie rozpatrzy wniosek odmownie.
Naczelnik Urzędu Skarbowego prowadzi postępowanie egzekucyjne wobec zobowiązanej. W toku egzekucji zajęto wierzytelności z tytułu dostaw, robót i usług.
W reakcji na zajęcie zobowiązana wystąpiła do organu egzekucyjnego z wnioskiem o zwolnienie spod zajęcia części środków. Wniosek uzasadniła koniecznością pokrycia bieżącego wynagrodzenia pracowników.
Naczelnik urzędu skarbowego odmówił zwolnienia z egzekucji ww. wierzytelności. W uzasadnieniu wskazał, że opisane we wniosku okoliczności niewątpliwie dotyczą ważnego interesu zobowiązanego, jednak niewskazanie przez zobowiązaną innego składnika majątkowego, z którego można by skuteczne prowadzić egzekucję, nie pozwala uwzględnić prośby o zwolnienie.
Postanowienie naczelnika zostało przez zobowiązaną zażalone. W wyniku rozpoznania zażalenia Dyrektor Izby Administracji Skarbowej (dalej DIAS) utrzymał w mocy postanowienie organu I instancji.
W ocenie DIAS organ egzekucyjny przeprowadził postępowanie wyjaśniające i zbadał wszystkie przesłanki będące podstawą rozpatrzenia wniosku o zwolnienie spod egzekucji wierzytelności. Skarżąca wnosiła o zwolnienie z egzekucji określonej należności pieniężnej nie wskazując przy tym innego składnika majątkowego pozwalającego skutecznie prowadzić egzekucję administracyjną.
Skarżąca zarzuciła, że DIAS nie uwzględnił ważnego interesu zobowiązanego (a właściwie interesów pracowników zobowiązanego) oraz interesu publicznego. Zdaniem skarżącej wniosek o zwolnienie spod egzekucji umotywowany był koniecznością pokrycia bieżących wynagrodzeń z tytułu umów za pracę (do wniosku dołączono listę płac). Przepisy ustawy egzekucyjnej zawierają szczególną normę dotyczącą ochrony środków przeznaczonych na wypłatę bieżących wynagrodzeń co wynika wprost z art. 81 § 4 u.p.e.a.
Wynikający z zajęcia wierzytelności z rachunku bankowego zakaz wypłat z tego rachunku bez zgody organu egzekucyjnego nie dotyczy wypłat na bieżące wynagrodzenia za pracę oraz na zasądzone alimenty i renty o charakterze alimentacyjnym zasądzone tytułem odszkodowania. Wypłata na wynagrodzenia za pracę może nastąpić po złożeniu bankowi odpisu listy płac lub innego wiarygodnego dowodu, a wypłata alimentów lub renty o charakterze alimentacyjnym – tytułu stwierdzającego obowiązek zobowiązanego do płacenia alimentów lub renty. Bank dokonuje wypłat alimentów lub renty do rąk osoby uprawnionej do tych świadczeń.
W związku z powyższym wykładnia art. 13 u.p.e.a. musi uwzględniać to, że ważnym interesem zobowiązanego jest konieczność uregulowania bieżących wynagrodzeń za pracę wynikających z umów o pracę.
W odpowiedzi na skargę DIAS wniósł o jej oddalenie, podtrzymując dotychczasowe stanowisko w sprawie.
WSA podkreślił, że podstawę prawną zaskarżonego rozstrzygnięcia stanowił art. 13 § 1 u.p.e.a., zgodnie z którym organ egzekucyjny, na wniosek zobowiązanego i ze względu na jego ważny interes, może zwolnić na czas oznaczony lub nieoznaczony z egzekucji w całości lub części określone składniki majątkowe zobowiązanego.
Powyższe oznacza, iż zwolnienie spod egzekucji składników majątkowych należących do zobowiązanego może nastąpić wyłącznie w przypadku łącznego zaistnienia dwóch przesłanek:
Mając na względzie specyficzny charakter rozstrzygnięć o charakterze uznaniowym, podkreślenia wymaga, że takie postanowienia podlegają ograniczonej kontroli sądu administracyjnego. Kontroli nie podlega uznanie administracyjne samo w sobie, lecz kwestia, czy postanowienie zostało podjęte zgodnie z podstawowymi regułami postępowania administracyjnego, a w szczególności, czy wydano je w oparciu o zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz czy ocena tego materiału została dokonana zgodnie z zasadą swobodnej oceny dowodów, czy też zawiera elementy dowolności.
Rozstrzygnięciu Sądu podlegała zatem kwestia, czy została dostatecznie rozważona przez organy egzekucyjne okoliczność zaistnienia przesłanki ważnego interesu zobowiązanego. W literaturze prawa podnosi się, że o istnieniu tej przesłanki po stronie zobowiązanego nie decyduje jego subiektywne przekonanie, lecz zobiektywizowane kryteria.
W wyroku z 10 marca 2010 r., sygn. akt I FSK 31/08, Naczelny Sąd Administracyjny wskazał:
W orzecznictwie sądów administracyjnych zwraca się natomiast uwagę, że wypełnienie tej przesłanki nie zobowiązuje wprawdzie organu egzekucji do zastosowania zwolnienia, to jednak nakłada obowiązek przeprowadzenia szczególnie wnikliwego postępowania. Użyte w tym przepisie określenie "może" oznacza, że organ samodzielnie dokonuje wyboru alternatywnego rozwiązania, jednak nie świadczy o tym, że dysponuje on w tym zakresie zupełną dowolnością.
wyrok WSA w Lublinie z dnia 29 czerwca 2016 r. sygn. akt I SA/Lu 1422/15
Podzielając te poglądy wskazać należy, że w omawianym zakresie granice obowiązków organu wyznaczają normy prawne zawarte w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego, tj.:
art. 7 - dokładne wyjaśnienie stanu faktycznego,
art. 8 - prowadzenie postępowania w sposób budzący zaufanie jego uczestników do władzy publicznej,
art. 11 - wyjaśnienie stronom zasadności przesłanek, którymi kierowały się przy załatwieniu sprawy,
art. 77 § 1 - obowiązek wyczerpującego zebrania i rozpatrzenia całego materiału dowodowego,
art. 80 - obowiązek oceny na podstawie całokształtu materiału dowodowego, czy dana okoliczność została udowodniona,
art. 107 § 3 - wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej oraz wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa.
Sąd nie kwestionuje wywodów organu odwoławczego, w świetle których wierzyciel ma prawo oczekiwać zaspokojenia swoich roszczeń w związku z prowadzoną egzekucją. Niemniej zauważenia wymaga, że w okolicznościach niniejszej sprawy zobowiązany wielokrotnie wskazywał na jego ważny interes w związku z wnioskiem o zwolnienie spod egzekucji wskazanej wierzytelności, zwracając uwagę na prowadzone postępowanie likwidacyjne spółdzielni i konieczność wypłacenia bieżących wynagrodzeń za pracę czterem pracownikom. Co więcej, organ I instancji wprost przyznał, że wskazane we wniosku okoliczności niewątpliwie dotyczą ważnego interesu zobowiązanego.
Podkreślić należy, że w związku z kontrolą zaskarżonego rozstrzygnięcia, obowiązkiem Sądu jest zbadanie prawidłowości postępowania organu w zakresie zastosowania uznania administracyjnego oraz właściwego uzasadnienia odmowy zwolnienia.
W zaskarżonym postanowieniu organ odwoławczy w żaden sposób nie dokonał analizy okoliczności świadczących, zdaniem skarżącej, o zaistnieniu ważnego interesu zobowiązanej. Lakoniczne stwierdzenie braku wykazania interesu zobowiązanej w sposób uzasadniający zwolnienie nie czyni zadość przywołanym powyżej przepisom prawa, w świetle których uzasadnienie negatywnego rozstrzygnięcia wydanego w ramach uznania administracyjnego, wymaga rzetelnej weryfikacji przedstawionych przez stronę okoliczności.
W świetle powyższych ustaleń uznać należało, że zaskarżone postanowienie wydane zostało z naruszeniem ww. przepisów postępowania oraz prawa materialnego w stopniu mającym istotny wpływ na wynik sprawy.
Mając na uwadze wszystkie przedstawione powyżej okoliczności Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a i c) p.p.s.a., uchylił zaskarżone postanowienie DIAS.
I SA/Po 832/18 – Wyrok WSA w Poznaniu
Zobowiązany musi wykazać nie tylko argumenty przemawiające za zwolnieniem z egzekucji określonych składników majątkowych, ale także wykazać, że możliwe jest prowadzenie egzekucji i uzyskanie egzekwowanych należności z innych jego składników majątkowych.
I SA-OI 631/18 – Wyrok WSA w Olsztynie
W sytuacji gdy skarżący wniósł o zwolnienie z egzekucji, ruchomości stanowiącej dla niego istotny element egzystencji z racji stanu zdrowia i wieku, stwierdzenie przez organy, iż nie zachodzi w tym przypadku ważny interes zobowiązanego, bez pogłębionej analizy sytuacji strony, wykracza poza granice uznania administracyjnego w rozumieniu art. 13 § 1 u.p.e.a
I SA/Lu 1422/15 Wyrok WSA w Lublinie
Przesłanki zwolnienia z egzekucji administracyjnej składników majątku zobowiązanego z uwagi na jego ważny interes. Granice uznania administracyjnego przy ocenie wystąpienia przesłanki „ważnego interesu zobowiązanego”.
Jakkolwiek z istoty art. 13 § 1 u.p.e.a. wynika, że sąd administracyjny nie może zobowiązać organu podatkowego do wydania decyzji o uwzględnieniu wniosku skarżącego, to jednak poza zakresem sprawowanej kontroli administracji publicznej nie mogą jednakowoż pozostawać przypadki korzystania przez organy z przyznanej im kompetencji w sposób woluntarystyczny, zupełnie nieracjonalny lub sprzeczny z podstawowymi zasadami konstytucyjnymi. Można zatem mówić, że są pewne granice uznania administracyjnego, w obrębie których może poruszać się organ, podejmując decyzję w następstwie wystąpienia przesłanki "ważnego interesu zobowiązanego".
W konkretnych okolicznościach faktycznych może dojść do sytuacji, w której w interesie praworządnego państwa, realizującego zasadę sprawiedliwości społecznej będzie leżała eliminacja (lub przynajmniej ograniczenie) przypisanych decyzją administracyjną ciężarów publicznoprawnych.
II FSK 1791/12 Wyrok NSA
Przepis art. 13 § 1 u.p.e.a. ma na celu ochronę zobowiązanego, jednakże nie może prowadzić do sytuacji, że egzekucja okaże się bezskuteczna.
Kontakt z autorem: +48 794 960 221
Zwolnienie spod egzekucji określonych składników majątku zobowiązanego ma charakter uznaniowy. Organ egzekucyjny może, lecz nie musi.
W przypadku zajęcia wierzytelności z rachunku bankowego możemy zwrócić się bezpośrednio do banku z wnioskiem o zwolnienie środków przeznaczonych na wynagrodzenie pracowników.
Odmowę zwolnienia spod egzekucji składników majątku zobowiązanego organ egzekucyjny musi wyczerpująco uzasadnić.
© Copyright by egzekutywni.pl
Serwis informacyjny z zakresu egzekucji administracyjnej. Publikacje nie mogą być traktowane jako czynności doradztwa podatkowego.