Tytuł wykonawczy wystawia wierzyciel. Jeżeli wierzycielem jest „obcy” organ administracyjny do tytułu wykonawczego dołącza wniosek, w którym informuje na jakiej podstawie została ustalona właściwość miejscowa oraz, czy w oparciu o dochodzone należności było wcześniej prowadzone postępowanie egzekucyjne.
Dodatkowo, jeżeli znany jest wierzycielowi majątek dłużnika, wskazuje go we wniosku.
Wzór tytułu wykonawczego określa, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw finansów publicznych. Jego strukturę i elementy ustawodawca określił w art. 27 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (dalej u.p.e.a.) zgodnie z którym tytuł wykonawczy zawiera:
oznaczenie wierzyciela;
wskazanie imienia i nazwiska, firmy, adresu zobowiązanego, oraz NIP lub numer PESEL;
treść obowiązku podlegającego egzekucji, jego podstawę prawną, określenie wysokości zobowiązania, terminu, od którego nalicza się odsetki, oraz rodzaju i stawki odsetek;
wskazanie podstawy prawnej, jeżeli należność korzysta z pierwszeństwa zaspokojenia;
wskazanie podstawy prawnej prowadzenia egzekucji administracyjnej;
datę wystawienia tytułu, podpis, dane personalne oraz stanowisko służbowe osoby upoważnionej do działania w imieniu wierzyciela;
pouczenia zobowiązanego o prawie wniesienia zarzutów w sprawie egzekucji administracyjnej;
pouczenie zobowiązanego o skutkach niezawiadomienia organu egzekucyjnego o zmianie miejsca zamieszkania lub siedziby;
pouczenie zobowiązanego o przysługującym jego małżonkowi prawie do wniesienia sprzeciwu w sprawie odpowiedzialności majątkiem wspólnym;
klauzulę organu egzekucyjnego o skierowaniu tytułu do egzekucji administracyjnej;
wskazanie środków egzekucyjnych stosowanych w egzekucji należności pieniężnych;
datę doręczenia upomnienia, lub też podstawę prawną braku obowiązku doręczenia upomnienia;
datę, do której można prowadzić egzekucję należności pieniężnej.
Wymienione elementy tytułu wykonawczego mają charakter obligatoryjny.
Zarówno wnioski egzekucyjne, jak i tytuły wykonawcze mogą być przekazywane do organu egzekucyjnego za pośrednictwem operatora pocztowego, przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego albo z użyciem komunikacji elektronicznej. W dwóch ostatnich przypadkach tytuł wykonawczy musi zawierać kwalifikowany podpis elektroniczny a organ egzekucyjny we własnym zakresie sporządza jego wydruk.
1 lipca 2021 r. został uruchomiony system teleinformatyczny eTW przeznaczony do elektronicznego przekazywania tytułów wykonawczych kierowanych do urzędów skarbowych. Tym samym pozostałe formy przekazywania wniosków egzekucyjnych będą docelowo wygaszane.
Odpis tytułu wykonawczego nie jest dokumentem urzędowym niezbędnym do wszczęcia i prowadzenia postępowania egzekucyjnego lecz dokumentem, którego doręczenie zobowiązanemu stanowi zdarzenie wszczynające egzekucję. Przypomnieć należy, że tytułem wykonawczym jest tylko oryginał. W obrocie prawnym funkcję tytułu wykonawczego może spełniać tylko oryginał tego tytułu (…) Wystawienie w tej samej sprawie tytułu wykonawczego i doręczenie jego odpisu zobowiązanemu w sytuacji, gdy tytuł wykonawczy, na podstawie którego przystąpiono już wcześniej do egzekucji jest prawidłowy, uznać należy, za naruszenie ogólnych przepisów postępowania, w tym art. 6 i art. 8 k.p.a. w związku z art. 18 ustawy egzekucyjnej (Wyrok NSA z dnia 21.02.2012r. Sygn. akt II OSK 2307/10).
W przypadku utraty tytułu wykonawczego przez organ egzekucyjny (zagubienie, naturalne zużycie) wierzyciel, po uprzednim postanowieniu o utracie pierwotnego tytułu wykonawczego, może ponownie wydać tytuł wykonawczy, na którym zamieszcza adnotację o jego wydaniu. Taki tytuł wykonawczy nie wywołuje skutków w postaci wszczęcia egzekucji administracyjnej - nie jest doręczany zobowiązanemu jego odpis.
Zmieniony tytuł wykonawczy wystawia wierzyciel w przypadku złożenia korekty deklaracji podatkowej powodującej zwiększenie wysokości należności pieniężnej za okres wskazany w pierwotnym tytule wykonawczym. Odpis zmienionego tytułu wykonawczego przesyłany jest zobowiązanemu. O zwiększeniu zaległości powiadamiani są również, w przypadku zastosowania skutecznych środków egzekucyjnych, dłużnicy zajętej wierzytelności.
Wierzyciel wydaje dalszy tytuł wykonawczy w przypadku prowadzenia egzekucji przez kilka organów egzekucyjnych, lub nieposiadania przez organ egzekucyjny właściwy do ponownego wszczęcia egzekucji administracyjnej dotychczasowego tytułu wykonawczego. Dalszy tytuł wykonawczy wystawiany jest również w przypadku zabezpieczenia należności pieniężnej hipoteką przymusową.
Kolejny tytuł wykonawczy wystawia wierzyciel w przypadku egzekucji z majątku nieruchomego. Stosowany jest w sytuacji, gdy zajęta nieruchomość wchodzi w skład majątku wspólnego zobowiązanego i jego małżonka.
Jednolity tytuł wykonawczy jest dokumentem państwa członkowskiego Unii Europejskiej wystawiony przez organ egzekucyjny albo państwo członkowskie, dołączony do wniosku o odzyskanie należności pieniężnych o których mowa w art. t pkt 1-6 ustawy o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych.
Zagraniczny tytuł wykonawczy jest dokumentem określonym w przepisach ustawy o wzajemnej pomocy, sporządzany przez centralne biuro łącznikowe, którego rolę obecnie spełnia Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu.
Napisz do nas na kontakt@egzekutywni.pl
Kontakt z autorem: +48 794 960 221
Immanentną częścią tytułu wykonawczego jest jego odpis, który organ egzekucyjny musi doręczyć zobowiązanemu.
Z pouczenia w tytule wykonawczym dowiemy się o przysługującym nam prawie do zgłoszenia zarzutów w sprawie egzekucji administracyjnej.
Doręczenie zobowiązanemu odpisu tytułu wykonawczego powoduje wszczęcie egzekucji administracyjnej.
© Copyright by egzekutywni.pl
Serwis informacyjny z zakresu egzekucji administracyjnej. Publikacje nie mogą być traktowane jako czynności doradztwa podatkowego.