Rejestr Należności Publicznoprawnych jest bazą danych o dłużnikach podlegających egzekucji administracyjnej. Do rejestru może zostać wpisany każdy - nawet osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Warunkiem jest zadłużenie wobec skarbu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Wysokość długu powinna przekraczać 5 tys. zł.
Przed wpisaniem do Rejestru wierzyciel musi powiadomić dłużnika o zamiarze ujawnienia danych o zadłużeniu.
Dłużnik może wnieść sprzeciw.
Sprzeciw jest stosunkowo nowym środkiem ochrony zobowiązanego. Sprzeciw wnosi się do wierzyciela, na podstawie art. 18i § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (dalej u.p.e.a.). Wniesienie sprzeciwu nie stanowi przeszkody do wszczęcia lub prowadzenia egzekucji administracyjnej.
O prawie do wniesienia sprzeciwu pisaliśmy w kontekście ochrony majątku w przypadku odpowiedzialności wspólnej.
Sprzeciw można wnieść od dnia doręczenia zawiadomienia o zagrożeniu ujawnieniem w rejestrze do dnia wykreślenia danych z Rejestru.
Wierzyciel ma dwie możliwości. Może odmówić uwzględnienia sprzeciwu lub stwierdzić niedopuszczalność wniesionego sprzeciwu. Należy podkreślić, że są to zupełnie odmienne procedury, wymagające innych działań w zakresie procedury odwoławczej.
Wydanie postanowienia o odmowie uwzględnienia sprzeciwu oznacza, że wierzyciel analizując stanowisko dłużnika przeprowadził postępowanie dowodowe, rozpoznał sprawę merytorycznie i nie uznał argumentów zobowiązanego.
W takiej sytuacji dłużnikowi przysługuje prawo do wniesienia zażalenia na postanowienie wierzyciela. Zażalenie wnosi się do organu odwoławczego za pośrednictwem wierzyciela, który wydał zaskarżone postanowienie.
W przypadku gdy dowody na podstawie których oparto sprzeciw były przedmiotem rozpatrzenia w odrębnym postępowaniu administracyjnym, lub też dłużnik kwestionuje w całości lub w części wymagalność należności pieniężnej z uwagi na jej wysokość ustaloną lub określoną w decyzji, postanowieniu lub innym orzeczeniu, od którego przysługują środki zaskarżenia, wierzyciel wydaje postanowienie o niedopuszczalności zgłoszonego sprzeciwu.
W przeciwieństwie do odmowy uwzględnienia sprzeciwu, sprawa zostaje zakończona już na wstępnym etapie, bez merytorycznego rozpoznania. Co więcej, zarówno przepisy ustawy egzekucyjnej, jak i kodeksu postępowania administracyjnego nie przewidują w tej sytuacji możliwości wniesienia zażalenia.
Zgodnie z art. 3 § 2 pkt 2 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty.
Cytowany przepis pozwala wystąpić ze skargą do właściwego sądu administracyjnego na postanowienie o stwierdzeniu niedopuszczalności wniesionego sprzeciwu.
Ujawnienie w Rejestrze ma być swego rodzaju karą za nieuczciwość wobec Skarbu Państwa. Dostęp do Rejestru mają wybrane organy administracji publicznej, banki oraz sądy i prokuratorzy. Narzędzia jakimi dysponują pozwalają zebrać informacje o dłużniku bez konieczności zaglądania do Rejestru.
Zwykle wierzyciel podejmuje działania zmierzające do ujawnienia w Rejestrze dopiero po wszczęciu egzekucji administracyjnej. Sprzeciw tej egzekucji nie powstrzyma. Co więcej, sprawny organ egzekucyjny zajmie wierzytelności u kontrahentów nim wierzyciel pomyśli o ujawnieniu danych w Rejestrze.
Kontakt z autorem: +48 794 960 221
Dostęp do Rejestru Należności Publicznoprawnych może uzyskać Twój potencjalny kontrahent
Wniesienie sprzeciwu nie stanowi przeszkody do wszczęcia lub prowadzenia egzekucji administracyjnej
Urzędy Skarbowe niechętnie ujawniają dane w Rejestrze Należności Publicznoprawnych. To czasochłonna i mało efektywna forma karania dłużnika
© Copyright by egzekutywni.pl
Serwis informacyjny z zakresu egzekucji administracyjnej. Publikacje nie mogą być traktowane jako czynności doradztwa podatkowego.