komornik, postępowanie egzekucyjne
Prawo do wniesienia sprzeciwu do ujawnienia danych w  Rejestrze Należności Publicznoprawnych Odmowa uwzględnienia Stwierdzenie niedopuszczalności Egzekucja administracyjna
10 czerwca 2021

Prawo sprzeciwu do ujawnienia danych w Rejestrze Należności Publicznoprawnych

Czym jest Rejestr Należności Publicznoprawnych?

Rejestr Należności Publicznoprawnych jest bazą danych o dłużnikach podlegających egzekucji administracyjnej. Do rejestru może zostać wpisany każdy - nawet osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Warunkiem jest zadłużenie wobec skarbu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Wysokość długu powinna przekraczać 5 tys. zł.

Dostęp do danych z Rejestru ma każdy podmiot zainteresowany, choćby potencjalny kontrahent dłużnika.

Przed wpisaniem do Rejestru wierzyciel musi powiadomić dłużnika o zamiarze ujawnienia danych o zadłużeniu.

Dłużnik może wnieść sprzeciw.

Czym jest sprzeciw?

Sprzeciw jest stosunkowo nowym środkiem ochrony zobowiązanego. Sprzeciw wnosi się do wierzyciela, na podstawie art. 18i § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (dalej u.p.e.a.). Wniesienie sprzeciwu nie stanowi przeszkody do wszczęcia lub prowadzenia egzekucji administracyjnej.

O prawie do wniesienia sprzeciwu pisaliśmy w kontekście ochrony majątku w przypadku odpowiedzialności wspólnej. 

Sprzeciw można wnieść od dnia doręczenia zawiadomienia o zagrożeniu ujawnieniem w rejestrze do dnia wykreślenia danych z Rejestru.

Jak postąpi wierzyciel w przypadku wniesienia sprzeciwu?

Wierzyciel ma dwie możliwości. Może odmówić uwzględnienia sprzeciwu lub stwierdzić niedopuszczalność wniesionego sprzeciwu. Należy podkreślić, że są to zupełnie odmienne procedury, wymagające innych działań w zakresie procedury odwoławczej.

Odmowa uwzględnienia sprzeciwu

Wydanie postanowienia o odmowie uwzględnienia sprzeciwu oznacza, że wierzyciel analizując stanowisko dłużnika przeprowadził postępowanie dowodowe, rozpoznał sprawę merytorycznie i nie uznał argumentów zobowiązanego.

W takiej sytuacji dłużnikowi przysługuje prawo do wniesienia zażalenia na postanowienie wierzyciela. Zażalenie wnosi się do organu odwoławczego za pośrednictwem wierzyciela, który wydał zaskarżone postanowienie.

Stwierdzenie niedopuszczalności wniesionego sprzeciwu

W przypadku gdy dowody na podstawie których oparto sprzeciw były przedmiotem rozpatrzenia w odrębnym postępowaniu administracyjnym, lub też dłużnik kwestionuje w całości lub w części wymagalność należności pieniężnej z uwagi na jej wysokość ustaloną lub określoną w decyzji, postanowieniu lub innym orzeczeniu, od którego przysługują środki zaskarżenia, wierzyciel wydaje postanowienie o niedopuszczalności zgłoszonego sprzeciwu.

W przeciwieństwie do odmowy uwzględnienia sprzeciwu, sprawa zostaje zakończona już na wstępnym etapie, bez merytorycznego rozpoznania. Co więcej, zarówno przepisy ustawy egzekucyjnej, jak i kodeksu postępowania administracyjnego nie przewidują w tej sytuacji możliwości wniesienia zażalenia.

Co zatem pozostaje dłużnikowi w sytuacji stwierdzenia niedopuszczalności wniesionego sprzeciwu?

Zgodnie z art. 3 § 2 pkt 2 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty.

Cytowany przepis pozwala wystąpić ze skargą do właściwego sądu administracyjnego na postanowienie o stwierdzeniu niedopuszczalności wniesionego sprzeciwu.

Czy warto się sprzeciwiać?

Ujawnienie w Rejestrze ma być swego rodzaju karą za nieuczciwość wobec Skarbu Państwa. Dostęp do Rejestru mają wybrane organy administracji publicznej, banki oraz sądy i prokuratorzy. Narzędzia jakimi dysponują pozwalają zebrać informacje o dłużniku bez konieczności zaglądania do Rejestru.

Pozostają kontrahenci dłużnika. To może okazać się kłopotliwe, ale…

Zwykle wierzyciel podejmuje działania zmierzające do ujawnienia w Rejestrze dopiero po wszczęciu egzekucji administracyjnej. Sprzeciw tej egzekucji nie powstrzyma. Co więcej, sprawny organ egzekucyjny zajmie wierzytelności u kontrahentów nim wierzyciel pomyśli o ujawnieniu danych w Rejestrze. 

Potrzebujesz więcej informacji? Napisz do nas:

kontakt@egzekutywni.pl

Bezpiecznej egzekucji życzy zespół egzekutywni.pl

 

Kontakt z autorem: +48 794 960 221

Może to Cię zainteresuje?

14 grudnia 2023
Mój kontrahent zalega z podatkami. Otrzymałem z urzędu skarbowego zajęcie wierzytelności wynikających z niezapłaconych faktur. Kontrahent domaga się zapłaty za wykonaną usługę twierdząc, że spłacił wszystkie zaległości w urzędzie skarbowym.
05 lutego 2023
Urząd skarbowy wszczął postępowanie podatkowe? Przygotuj się na zajęcie zabezpieczające. Zabezpieczenie wykonania zobowiązań podatkowych jest dla organu podatkowego żmudnym i długotrwałym procesem. Zaczyna się już na etapie postępowania podatkowego i
23 listopada 2022
Czynności sprawdzające oraz kontrola podatkowa „pomagają” organom podatkowym ustalić wysokość zobowiązań podatkowych. Różnią się stopniem sformalizowania, celem oraz uprawnieniami organów podatkowych. W szczególności, w zakresie gromadzenia dowodów w sprawie podatkowej.

Czy wiesz, że...

Dostęp do Rejestru Należności Publicznoprawnych może uzyskać Twój potencjalny kontrahent

Wniesienie sprzeciwu nie stanowi przeszkody do wszczęcia lub prowadzenia egzekucji administracyjnej

Urzędy Skarbowe niechętnie ujawniają dane w Rejestrze Należności Publicznoprawnych. To czasochłonna i mało efektywna forma karania dłużnika

© Copyright by egzekutywni.pl

 

Serwis informacyjny z zakresu egzekucji administracyjnej. Publikacje nie mogą być traktowane jako czynności doradztwa podatkowego.