Organ rekwizycyjny to organ egzekucyjny działający w imieniu innego organu egzekucyjnego.
Zdarzają się sytuacje w których miejsce zamieszkania zobowiązanego przynależy terytorialnie do właściwości innego organu egzekucyjnego niż miejsce, w którym posiada on część swojego majątku. Procedurę postępowania w takich przypadkach określa art. 31 § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, zgodnie z którym
organ egzekucyjny zleca organowi rekwizycyjnemu wykonanie czynności egzekucyjnych w zakresie tych składników majątku zobowiązanego, które znajdują się na terenie działania organu rekwizycyjnego.
Chcąc skorzystać ze swych uprawnień, organ zlecający sporządza odpis tytułu wykonawczego. Określa w nim cel i rodzaj egzekucji (np. prowadzenie egzekucji z pieniędzy, ze składników majątkowych) oraz kwotowy zakres działania.
Pracownikiem bezpośrednio wykonującym zlecenie rekwizycyjne jest egzekutor organu rekwizycyjnego. Jego zadaniem jest udanie się pod wskazany w zleceniu adres, celem przystąpienia do czynności egzekucyjnych zgodnych z zakresem zlecenia rekwizycyjnego.
Warto w tym miejscu podkreślić, że sprawowanie nadzoru nad egzekucją administracyjną również odbywa się zgodnie z właściwością miejscową organów nadzoru. Oznacza to, że organ ten będzie uprawniony do nadzoru nad całością egzekucji tylko w takim przypadku, w którym zarówno organ egzekucyjny, jak i organ rekwizycyjny znajdują się na terenie działania tej samej Izby Administracji Skarbowej.
Napisz do nas na kontakt@egzekutywni.pl
Kontakt z autorem: +48 794 960 221
Egzekutor wykonując czynności w terenie zawsze musi okazać legitymację służbową oraz upoważnienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej.
Egzekutor organu rekwizycyjnego wykonuje jedynie działania "techniczne", zgodne ze zleceniem rekwizycyjnym.
Legitymacja służbowa może mieć formę "książeczki" w której corocznie aktualizowana jest data ważności, lub też laminowanego identyfikatora.
© Copyright by egzekutywni.pl
Serwis informacyjny z zakresu egzekucji administracyjnej. Publikacje nie mogą być traktowane jako czynności doradztwa podatkowego.