Odmiejscowienie dotyczy podstawowej obsługi klienta polegające na:
Rola centrów obsługi wynika z art. 29 ustawy z 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej. Zgodnie z powołanym przepisem, obsługa i wsparcie realizowane w centrum obsługi polegają na:
Zadania polegające na przyjmowaniu podań i deklaracji, wydawaniu zaświadczeń, oraz udzielaniu wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego, wykonywane są w każdym centrum obsługi, niezależnie od terytorialnego zasięgu działania naczelnika urzędu skarbowego.
Zaświadczenie jest szczególną formą udzielenia informacji. Przy użyciu globalnego dostępu do danych podatników, dowolny urząd skarbowy ma techniczne możliwości pozwalające udzielić podatnikowi informacji o jego rozliczeniach, oraz wystawić mu zaświadczenie.
Dowolny urząd skarbowy ma obowiązek przyjąć od podatnika deklarację podatkową. Urząd skarbowy powinien przy tym dopilnować, by adresatem deklaracji (wskazywanym przez podatnika na formularzu) był urząd właściwy miejscowo do obsługi deklaracji. Urząd działający jako centrum obsługi przyjmuje deklarację, wprowadza ją do systemu a następnie przekazuje właściwemu urzędowi.
W zadaniach centrum obsługi wymienione jest także przyjmowanie podań.
W przypadkach innych niż wystawienie zaświadczenia i obsługa deklaracji, podanie podlega przekazaniu do organu właściwego merytorycznie do jego rozpatrzenia.
Warto podkreślić, że każdy urząd skarbowy ma obowiązek przyjęcia podania lub deklaracji. Nawet jeśli dokument zawiera błędy albo obsługa danego dokumentu nie należy do zakresu właściwości danego urzędu. Pozostaje to w zgodzie z art. 170 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym:
Odmiejscowienie urzędów skarbowych nie wpływa na właściwość miejscową do prowadzenia działań z zakresu:
W kontekście wystawiania zaświadczeń, warto również wspomnieć o uruchomieniu usług wydawania zaświadczeń on-line, za pośrednictwem platformy e-Urząd Skarbowy.
Istnieje również możliwość składania tzw pism ogólnych, co w praktyce ułatwia komunikację z urzędami.
Korzystanie z serwisu wymaga wyrażenia zgody na otrzymywanie korespondencji w postaci elektronicznej. W tym wezwań i upomnień. Nie wszystkim podatnikom jest to na rękę.
Napisz do nas na kontakt@egzekutywni.pl
© Copyright by egzekutywni.pl
Serwis informacyjny z zakresu egzekucji administracyjnej. Publikacje nie mogą być traktowane jako czynności doradztwa podatkowego.