Stan prawny do 19.02.2021 r.
Stosując się do zaleceń Trybunału Konstytucyjnego, ustawą z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw (dalej ustawa zmieniająca) wprowadzono nowy sposób naliczania i poboru opłat egzekucyjnych.
Zgodnie z art. 7 i art. 8 ustawy zmieniającej dotychczas naliczone a niewyegzekwowane koszty egzekucyjne podlegają ograniczeniom obowiązującym w zmienionym art. 64 u.p.e.a.
Nie wszystkie urzędy prawidłowo przeliczyły koszty egzekucyjne. Wciąż są prowadzone egzekucje w "starych" sprawach, dlatego też pozostawiamy ten artykuł w niezmienionej formie.
W przypadku niedużych zaległości wysokość opłat za czynności egzekucyjne nie będzie uciążliwa.
Zgodnie z art. 64 § 6 u.p.e.a. organ egzekucyjny pobiera opłatę manipulacyjną w wys. 1% kwoty egzekwowanych należności, nie mniej niż 1,40 gr. Czyli 10.000 zł.
Zgodnie z art. 64 § 4 u.p.e.a. organ egzekucyjny pobiera opłatę za czynność egzekucyjną w wys. 5% kwoty egzekwowanych należności, nie mniej niż 4,20 gr. Czyli 50.000 zł.
Kwoty z powyższego przykładu nie są przesadzone. Co jeśli zobowiązany ma do zapłacenia koszty egzekucyjne w wysokości 34 mln. zł.?
Taką sprawą zajął się Trybunał Konstytucyjny, który wyrokiem z dnia 28 czerwca 2016 r. Sygn. akt SK 31/14 orzekł o niezgodności art. 64 ustawy egzekucyjnej, w zakresie braku maksymalnej wysokości opłat egzekucyjnych, z art. 31 ust. 3 Konstytucji.
brak określenia górnej granicy opłaty, o której mowa w art. 64 § 1 pkt 4 u.p.e.a. oraz opłaty manipulacyjnej powoduje, że w pewnych warunkach (w wypadku należności o znacznej wartości) następuje całkowite wręcz zerwanie związku między świadczeniem organu egzekucyjnego a wysokością ponoszonych za dokonanie tych czynności opłat. Opłaty te nie są wtedy formą zryczałtowanego wynagrodzenia organu prowadzącego egzekucję za podejmowane czynności, ale z perspektywy dłużnika stają się jedynie dodatkową sankcją pieniężną.
Dalsza część tekstu dostępna dla zalogowanych użytkowników.
Napisz do nas na kontakt@egzekutywni.pl
Miarkowanie kosztów egzekucyjnym miało "pogodzić" ustawę egzekucyjną z Konstytucją.
Bez wyroku sądu administracyjnego organ egzekucyjny nie może samodzielnie stosować zasady miarkowania kosztów egzekucyjnych.
Brak określenia górnej granicy kosztów egzekucyjnych powoduje, że stają się one dodatkową sankcją pieniężną bez związku z nakładem pracy, poniesionym przez organ egzekucyjny, w celu wyegzekwowania należności.
© Copyright by egzekutywni.pl
Serwis informacyjny z zakresu egzekucji administracyjnej. Publikacje nie mogą być traktowane jako czynności doradztwa podatkowego.