komornik, postępowanie egzekucyjne
Organ egzekucyjny, duże wysokie koszty egzekucyjne, art. 64 § 4 u.p.e.a. Trybunał Konstytucyjny SK 31/14 niezgodność ustawy egzekucyjnej z Konstytucją, jakie skutki wyrok? jak doprowadzić do miarkowania kosztów egzekucyjnych?
06 maja 2020

Miarkowanie kosztów egzekucyjnych – czyli niezgodność ustawy egzekucyjnej z Konstytucją

Stan prawny do 19.02.2021 r.

Stosując się do zaleceń Trybunału Konstytucyjnego, ustawą z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw (dalej ustawa zmieniająca) wprowadzono nowy sposób naliczania i poboru opłat egzekucyjnych.
Zgodnie z art. 7 i art. 8 ustawy zmieniającej dotychczas naliczone a niewyegzekwowane koszty egzekucyjne podlegają ograniczeniom obowiązującym w zmienionym art. 64 u.p.e.a.

Nie wszystkie urzędy prawidłowo przeliczyły koszty egzekucyjne. Wciąż są prowadzone egzekucje w "starych" sprawach, dlatego też pozostawiamy ten artykuł w niezmienionej formie.
 

 

Przypomnijmy

Organ egzekucyjny w egzekucji należności pieniężnych za dokonane czynności egzekucyjne pobiera opłaty. Ich wysokość reguluje art. 64 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (dalej u.p.e.a.) Kłopot w tym, że ustawodawca nie określił ich górnej granicy.

W przypadku niedużych zaległości wysokość opłat za czynności egzekucyjne nie będzie uciążliwa.

Co w przypadku, gdy nasza zaległość wynosi 1 mln. zł a organ egzekucyjny zajmie nam rachunek bankowy?

Zgodnie z art. 64 § 6 u.p.e.a. organ egzekucyjny pobiera opłatę manipulacyjną w wys. 1% kwoty egzekwowanych należności, nie mniej niż 1,40 gr. Czyli 10.000 zł.

Zgodnie z art. 64 § 4 u.p.e.a. organ egzekucyjny pobiera opłatę za czynność egzekucyjną w wys. 5% kwoty egzekwowanych należności, nie mniej niż 4,20 gr. Czyli 50.000 zł.

Razem zapłacimy 60.000 zł. Nawet, jeżeli na zajętym rachunku bankowym będziemy mieli tylko przysłowiową złotówkę.

Kwoty z powyższego przykładu nie są przesadzone. Co jeśli zobowiązany ma do zapłacenia koszty egzekucyjne w wysokości 34 mln. zł.?

Taką sprawą zajął się Trybunał Konstytucyjny, który wyrokiem z dnia 28 czerwca 2016 r. Sygn. akt SK 31/14 orzekł o niezgodności art. 64 ustawy egzekucyjnej, w zakresie braku maksymalnej wysokości opłat egzekucyjnych, z art. 31 ust. 3 Konstytucji.

Trybunał stwierdził:

brak określenia górnej granicy opłaty, o której mowa w art. 64 § 1 pkt 4 u.p.e.a. oraz opłaty manipulacyjnej powoduje, że w pewnych warunkach (w wypadku należności o znacznej wartości) następuje całkowite wręcz zerwanie związku między świadczeniem organu egzekucyjnego a wysokością ponoszonych za dokonanie tych czynności opłat. Opłaty te nie są wtedy formą zryczałtowanego wynagrodzenia organu prowadzącego egzekucję za podejmowane czynności, ale z perspektywy dłużnika stają się jedynie dodatkową sankcją pieniężną.

Jakie skutki niesie za sobą powyższy wyrok?

Dalsza część tekstu dostępna dla zalogowanych użytkowników.

 

Jeżeli jesteś zalogowany kliknij tutaj.

Jeżeli chcesz wykupić dostęp, kliknij tutaj.

 

Jak możemy pomóc w Twojej egzekucji?

Napisz do nas na kontakt@egzekutywni.pl

 

Może to Cię zainteresuje?

14 grudnia 2023
Mój kontrahent zalega z podatkami. Otrzymałem z urzędu skarbowego zajęcie wierzytelności wynikających z niezapłaconych faktur. Kontrahent domaga się zapłaty za wykonaną usługę twierdząc, że spłacił wszystkie zaległości w urzędzie skarbowym.
05 lutego 2023
Urząd skarbowy wszczął postępowanie podatkowe? Przygotuj się na zajęcie zabezpieczające. Zabezpieczenie wykonania zobowiązań podatkowych jest dla organu podatkowego żmudnym i długotrwałym procesem. Zaczyna się już na etapie postępowania podatkowego i
23 listopada 2022
Czynności sprawdzające oraz kontrola podatkowa „pomagają” organom podatkowym ustalić wysokość zobowiązań podatkowych. Różnią się stopniem sformalizowania, celem oraz uprawnieniami organów podatkowych. W szczególności, w zakresie gromadzenia dowodów w sprawie podatkowej.

Czy wiesz, że...

Miarkowanie kosztów egzekucyjnym miało "pogodzić" ustawę egzekucyjną z Konstytucją.

 

Bez wyroku sądu administracyjnego organ egzekucyjny nie może samodzielnie stosować zasady miarkowania kosztów egzekucyjnych.

Brak określenia górnej granicy kosztów egzekucyjnych powoduje, że stają się one dodatkową sankcją pieniężną bez związku z nakładem pracy, poniesionym przez organ egzekucyjny, w celu wyegzekwowania należności.

© Copyright by egzekutywni.pl

 

Serwis informacyjny z zakresu egzekucji administracyjnej. Publikacje nie mogą być traktowane jako czynności doradztwa podatkowego.