Nie ulega wątpliwości, że interes wierzyciela zawsze będzie stał w kontrze do interesu zobowiązanego. Rola wierzyciela w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym różni się od roli wierzyciela w postępowaniu cywilnym.
Tytuł wykonawczy cywilny jest z reguły tytułem egzekucyjnym zaopatrzonym przez sąd w klauzulę wykonalności. Wierzycielem jest osoba fizyczna lub osoba prawna a egzekucję prowadzi komornik sądowy. Wierzyciel cywilny wszczyna egzekucję "bo chce".
W administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym Tytuł Wykonawczy wystawia wierzyciel - uprawniony organ administracyjny a końcowym beneficjentem pozostaje Skarb Państwa lub Jednostka Samorządu Terytorialnego. Wierzyciel administracyjny wszczyna egzekucję "bo musi".
My zajmiemy się wierzycielem administracyjnym.
Do 30 lipca 2020 r. uprawnienia i obowiązki wierzyciela w postępowaniu egzekucyjnym w administracji regulowało Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2015 r. w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych.
Obecnie jest to Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 lipca 2020 r. w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych.
formy działań informacyjnych, mających na celu dobrowolne wykonanie obowiązku (miękka egzekucja),
postępowanie upominawcze (omawiana wcześniej zasada zagrożenia),
zasady wystawiania tytułów wykonawczych,
nadzór nad aktualizacją tytułów wykonawczych.
Działania informacyjne w miękkiej egzekucji mogą być podejmowane przez telefon lub za pośrednictwem systemów teleinformatycznych.
W szczególności:
zasada obowiązku prowadzenia egzekucji,
prawo do zawieszenia postępowania egzekucyjnego,
prawo do zaskarżania rozstrzygnięć organu egzekucyjnego,
prawo do wydawania własnych rozstrzygnięć (zarzut w sprawie egzekucji administracyjnej),
możliwość wniesienia skargi na bezczynność organu egzekucyjnego,
obowiązki wierzyciela w zakresie ponoszenia kosztów egzekucyjnych.
Rola wierzyciela podatkowego jest związana działaniami organu egzekucyjnego, przez to w pewien sposób ograniczona – Naczelnik Urzędu Skarbowego nie będzie przecież sam siebie obciążał kosztami egzekucyjnymi, nie będzie również zaskarżał własnych rozstrzygnięć.
W drugim zaś przypadku, gdy wierzycielem jest obca jednostka budżetowa, pozostaje ona w pełnym, administracyjnoprawnym stosunku procesowym, a jej sytuacja jest typowa dla charakteru strony postępowania.
W zakresie współpracy międzynarodowej przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych obowiązuje Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) 2017/1966 z dnia 28.10.2017 r. które uwzględnia dyrektywę Rady 2010/24/UE z dnia 16.03.2010 r. w sprawie wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków, ceł i innych obciążeń.
Ilość tytułów wykonawczych realizowanych na rzecz obcego państwa jest, jak dotąd, marginalna.
Obowiązek łączy się z zarzutami.
Komórki wierzycielskie urzędów skarbowych oraz ZUS radzą sobie z orzecznictwem w tym zakresie.
Gorzej pozostałymi wierzycielami. Czas wydawanych orzeczeń znacznie się wydłużył.
W sytuacji, gdy otrzymamy upomnienie wzywające do zapłaty, mamy obowiązek niezwłocznego zawiadomienia wierzyciela o zmianie adresu miejsca zamieszkania lub siedziby.
Napisz do nas na kontakt@egzekutywni.pl
Kontakt z autorem: +48 794 960 221
Miękka egzekucja - to przede wszystkim działania informacyjne podejmowane przez telefon.
Wierzyciel po otrzymaniu postanowienia o umorzeniu postępowania egzekucyjnego samodzielnie poszukuje majątku zobowiązanego.
Naczelnik Urzędu Skarbowego może występować w roli wierzyciela i organu egzekucyjnego jednocześnie.
© Copyright by egzekutywni.pl
Serwis informacyjny z zakresu egzekucji administracyjnej. Publikacje nie mogą być traktowane jako czynności doradztwa podatkowego.