Co to oznacza dla wierzycieli?
System nie osiągnął jeszcze pełnej funkcjonalności. Dodatkowo nie wszyscy wierzyciele wystąpili do Ministra Finansów z wnioskami o nadanie uprawnień do aplikacji eTW.
Stosowny wniosek jest dostępny na portalu wierzycieli i organów egzekucyjnych administrowanym przez Izbę Administracji Skarbowej w Szczecinie.
Wierzycielami w egzekucji administracyjnej zwykle są organy administracji publicznej, oraz państwowe lub samorządowe jednostki organizacyjne.
Krótkie charakterystyki wierzycieli prezentowane na łamach naszego serwisu:
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
Dotychczas wierzyciele, przy przekazywaniu tytułów wykonawczych, również posługiwali się kanałami elektronicznymi. Wykorzystywano do tego celu portal ePUAP.
Platforma ta tworzona była głównie w celu umożliwienia kontaktu urzędami. Przesyłanie za jej pośrednictwem znacznej ilości dokumentów mocno obciążało system.
Mimo problemów technicznych wierzycielom opłacało się wysyłać w ten sposób tytuły wykonawcze. Nie ponosili kosztów wysyłki papierowych dokumentów. Dodatkowo przenosili na urzędy skarbowe koszty związane z ich wydrukiem.
Wierzyciel szybko otrzyma potwierdzenie o odebraniu przesyłki przez organ egzekucyjny. Dowie się również o przekazaniu tytułu wykonawczego do innego organu egzekucyjnego, lub też o nieprzyjęciu tytułu wykonawczego. Do tego celu uruchomiona zostanie tzw. bramka poprawności, która będzie analizowała przesyłane tytuły wykonawcze od strony formalnej.
Klauzula o skierowaniu tytułu wykonawczego do egzekucji nadawana jest elektronicznie i drukowana bezpośrednio na dokumencie (wcześniej każdy tytuł wykonawczy należało ręcznie ostemplować i podpisać).
Zobowiązani nie będą już mogli powoływać się w pismach procesowych na niewyraźną pieczęć, brak podpisu, czy wręcz całkowity brak nadania klauzuli w tytule wykonawczym.
Aplikacja eTW stanie się kompletną, w pełni funkcjonalną bazą tytułów wykonawczych.
Jest to o tyle istotne, że do tej pory urzędy skarbowe rejestrowały tytuły wykonawcze z różnych źródeł:
Taka dowolność prowadziła do opóźnień w rejestracji tytułów wykonawczych. Mogło się również zdarzyć, że tytuł gdzieś "zaginął".
Wierzyciel wystawia dalszy tytuł wykonawczy w przypadku prowadzenia egzekucji przez kilka organów egzekucyjnych, lub nieposiadania przez organ egzekucyjny właściwy do ponownego wszczęcia egzekucji administracyjnej dotychczasowego tytułu wykonawczego.
Przykład
Dyrektor Z.U.S. posiada uprawnienia administracyjnego organu egzekucyjnego - w ograniczonym jednak zakresie. Może, np. zająć rachunek bankowy. Nie może natomiast prowadzić egzekucji z pieniędzy. W tym celu musi wystawić dalszy tytuł wykonawczy (obejmujący te same zaległości co tytuł pierwotny, na podstawie którego zajął rachunek bankowy) i skierować go do naczelnika urzędu skarbowego, posiadającego kompetencje w zakresie prowadzenie egzekucji z pieniędzy.
Z treści rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 lutego 2021 r. w sprawie współpracy wierzyciela, organu egzekucyjnego i dłużnika zajętej wierzytelności w postępowaniu egzekucyjnym należności pieniężnych wynika, że aplikacja eTW dedykowana jest wyłącznie wierzycielom.
Dalszy tytuł wykonawczy wierzyciel przekaże do organu egzekucyjnego za pośrednictwem systemu eTW.
Może jednak wystąpić sytuacja, kiedy to zajdzie konieczność przesłania dalszego tytułu wykonawczego przez jeden organ egzekucyjny do drugiego organu egzekucyjnego. Taki proces jest inicjowany przez organ egzekucyjny i powinien odbywać się na dotychczasowych zasadach, tj. z pominięciem systemu eTW.
Podstawy prawne
Wnioski egzekucyjne i tytuły wykonawcze przekazuje się do organu egzekucyjnego: drogą elektroniczną - przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego albo z użyciem środków komunikacji elektronicznej; przez operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1041), przez swoich pracowników oraz inne upoważnione osoby lub organy - jeżeli z przyczyn technicznych nie jest możliwa droga elektroniczna.
Na podstawie art. 28 ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2070 i z 2020 r. poz. 288 i 1492) ogłasza się, co następuje: W obwieszczeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 15 marca 2021 r. w sprawie terminu uruchomienia systemu teleinformatycznego przeznaczonego do przekazywania tytułów wykonawczych do naczelnika urzędu skarbowego (Dz. Urz. Min. Fin., Fun. i Pol. Reg. poz. 25) wyrazy „30 kwietnia 2021 r.” zastępuje się wyrazami „1 lipca 2021 r.”
§ 4. Wniosek egzekucyjny, tytuł wykonawczy oraz informacja sporządzone w postaci elektronicznej są przekazywane do organu egzekucyjnego:
1) niebędącego naczelnikiem urzędu skarbowego, na elektroniczną skrzynkę podawczą tego organu;
2) będącego naczelnikiem urzędu skarbowego:
a) za pośrednictwem systemu,
b) na elektroniczną skrzynkę podawczą organu egzekucyjnego, jeżeli z przyczyn technicznych nie jest możliwe przekazanie tych dokumentów w sposób, o którym mowa w lit. a.
§ 7. 1. W przypadku, o którym mowa w art. 26c § 1 pkt 1 i art. 26ca § 1 ustawy, wierzyciel przekazuje organowi egzekucyjnemu odpowiednio dalszy tytuł wykonawczy lub kolejny tytuł wykonawczy. Organ egzekucyjny przekazuje go innemu organowi egzekucyjnemu uprawnionemu do stosowania środków egzekucyjnych, do których nie jest uprawniony organ egzekucyjny, zwanemu dalej „innym organem egzekucyjnym uprawnionym do stosowania środków egzekucyjnych”, wraz z wnioskiem o zastosowanie środków egzekucyjnych, do których organ egzekucyjny nie jest uprawniony.
Napisz do nas na kontakt@egzekutywni.pl
© Copyright by egzekutywni.pl
Serwis informacyjny z zakresu egzekucji administracyjnej. Publikacje nie mogą być traktowane jako czynności doradztwa podatkowego.