W postępowaniu egzekucyjnym w administracji egzekucja z pieniędzy uznawana jest za najmniej uciążliwy dla zobowiązanego środek egzekucyjny, do niedawna, najczęściej stosowany.
Różnica jest zasadnicza i rozbija się o koszty egzekucyjne, które organ egzekucyjny nalicza w przypadku egzekucji z pieniędzy. Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, egzekucja z pieniędzy ma miejsce tylko w sytuacji spełnienia trzech warunków łącznie:
Wyjątkiem jest odebranie pieniędzy w wyniku przeszukania. To również egzekucja z pieniędzy.
Najpierw trochę historii, która pomoże zrozumieć intencje pracownika organu egzekucyjnego.
Przepisy normujące zastosowanie egzekucji z pieniędzy były dotychczas dość skąpe. W przeciwieństwie do pozostałych środków egzekucyjnych, nie poświęcono jej odrębnego rozdziału. Uregulowany był w części poświęconej przepisom ogólnym.
Intencją ustawodawcy było, by organ egzekucyjny wszczynał egzekucję stosując egzekucję z pieniędzy. Trzeba pamiętać, że ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (dalej u.p.e.a.) pochodzi z 1966 r.
Z art. 68 u.p.e.a. wynikało, że w sytuacji gdy zobowiązany na wezwanie poborcy skarbowego płaci dochodzoną należność pieniężną to poborca wystawia zobowiązanemu pokwitowanie odbioru pieniędzy. Pokwitowanie to wywierało ten sam skutek prawny, co pokwitowanie wierzyciela. Odpowiedzialność za pokwitowaną należność pieniężną ponosił organ egzekucyjny. Powyższy przepis w zasadzie kończył omawianie tego środka.
Taki stan faktyczny został niejako zaakceptowany przez Ministra Finansów, który w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym kategoriom członków korpusu służby cywilnej nie dzieli już pracowników działu egzekucyjnego na poszczególne kategorie - wymieniani są w nim łącznie, jako członkowie korpusu służby cywilnej zatrudnieni w komórce organizacyjnej egzekucji administracyjnej urzędu skarbowego.
Samą definicję poborcy skarbowego możemy jednak nadal odnaleźć w ustawie egzekucyjnej, w art. 1a pkt 9, zgodnie z którą:
jest to pracownik organu egzekucyjnego uprawniony do dokonywania czynności egzekucyjnych.
Wcześniej obowiązujące Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów (z 25 kwietnia 2007 r.) w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących (...) poborcy skarbowemu, za osobiste wykonanie czynności w zakresie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych przysługiwało:
wynagrodzenie prowizyjne, jeżeli kwota ta została pobrana bezpośrednio u zobowiązanego w gotówce.
Powyższe oznaczało, że egzekucja z pieniędzy miała się odbywać w terenie - u zobowiązanego. Praktyka jednak wskazywała, że łatwiej, bezpieczniej a często wygodniej dla samego zobowiązanego było „przeprowadzić egzekucję z pieniędzy” na terenie urzędu. Tyle tylko, że czynność taka nie nosiła znamion egzekucji w terenie a co za tym idzie nie spełniała warunków wymienionych § 2.1. pkt. 1 lit.a przytoczonego powyżej rozporządzenia.
Rozporządzenie z 19 grudnia 2014 r. uprościło zasadę naliczania prowizji eliminując przy tym ewentualne nadużycia.
Zgodnie z § 1.1. pkt 6 wynagrodzenie prowizyjne przysługuje za miesiąc, w którym na poczet kwoty uzyskanej pobrano lub odebrano pieniądze.
Brak wskazań co do miejsca pobrania pieniędzy.
Cechy wspólne to pokwitowanie wydawane z kwitariusza oraz uznanie tych czynności za środki przerywające bieg terminu przedawnienia.
Cechy indywidualne to doliczanie kosztów egzekucyjnych za czynność PNUZ.
Istniała jeszcze trzecia możliwość, jaką mógł wybrać zobowiązany stawiając się w urzędzie – udać się do „okienka kasowego” i wpłacić zaległość na konto organu egzekucyjnego. Bez dodatkowych kosztów egzekucyjnych oraz, co ważne, bez uznania tej czynności za środek przerywający bieg terminu przedawnienia. Taką wpłatę organ egzekucyjny rejestrował z kodem WPLW.
Ustawą z 11 września 2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw znowelizowano przepisy Działu II ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji poprzez dodanie
Czyli szykuje nam się powrót do regulacji z 2007 r. prowadzących do nadużyć w stosowaniu egzekucji z pieniędzy.
Jest to tzw. dobrowolna zapłata. Zapłaty bezgotówkowo można dokonać w siedzibie organu egzekucyjnego, jeżeli po stronie tego organu istnieją warunki techniczne.
O kosztach egzekucyjnych piszemy tutaj
Napisz do nas na kontakt@egzekutywni.pl
Kontakt z autorem: +48 794 960 221
Egzekucja z pieniędzy to najmniej uciążliwy dla zobowiązanego środek egzekucyjny. Poborcy skarbowi nie są jednak zainteresowani liczeniem gotówki. Łatwiej jest zająć rachunek bankowy.
Egzekucja z pieniędzy, jak każdy inny środek egzekucyjny, przerywa bieg terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych. Wystarczy jedna złotówka pobrana przez egzekutora.
Za pobranie gotówki od zobowiązanego organ egzekucyjny naliczy koszty egzekucyjne w wys. 10 % pobranej należności.
© Copyright by egzekutywni.pl
Serwis informacyjny z zakresu egzekucji administracyjnej. Publikacje nie mogą być traktowane jako czynności doradztwa podatkowego.