Różnią się stopniem sformalizowania, celem oraz uprawnieniami organów podatkowych. W szczególności, w zakresie gromadzenia dowodów w sprawie podatkowej.
Idealna procedura, nie oznacza, że zwykle stosowana. Organom podatkowym zdarza się pominąć czynności sprawdzające lub kontrolę podatkową i wszcząć postępowanie podatkowe bezpośrednio po złożeniu deklaracji podatkowej.
Czynności sprawdzające to procedura uregulowana w dziale V Ordynacji podatkowej.
Cechuje je niski stopień sformalizowania – brak formalnego wszczęcia oraz zakończenie czynności.
Organami uprawnionymi do prowadzenia czynności sprawdzających są wyłącznie organy podatkowe pierwszej instancji.
Czynności sprawdzające zwykle poprzedzają kontrolę podatkową lub postępowanie podatkowe.
Organ podatkowy, w związku z postępowaniem podatkowym lub kontrolą podatkową, może zażądać od kontrahentów podatnika wykonujących działalność gospodarczą przedstawienia dokumentów, w zakresie objętym postępowaniem lub kontrolą u podatnika, w celu sprawdzenia ich prawidłowości i rzetelności.
Zakres działania organu podatkowego dokonującego czynności sprawdzających u kontrahenta jest mocno ograniczony. Organ w tym przypadku nie ma podstaw do przeprowadzenia postępowania dowodowego, nie może wymuszać na kontrahencie oświadczeń bądź wyjaśnień, które dotyczyłyby badanych dokumentów.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach Sygn. akt III SAB/GL28/15
Kryterium wytyczającym zakres czynności sprawdzających jest związek żądanych dokumentów z kontrolą u podatnika. Artykuł 274c (ustawy Ordynacja podatkowa) wskazuje wprost na uprawnienie organu do żądania od kontrahentów podatnika wykonujących działalność gospodarczą, przedstawienia "dokumentów" w zakresie objętym kontrolą, a więc i takich, które pozwolą na weryfikację, czy podatek VAT należny wynikający z faktur został rozliczony przez kontrahenta (i ewentualnie dokonania innych niezbędnych czynności), celem ustalenia niebudzącego wątpliwości stanu faktycznego w kwestii rzetelności faktur, czyli tego, czy dokumentują rzeczywiste transakcje.
Kontrola podatkowa ma ustalić, czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Kontrola podatkowa dostarcza organom podatkowym materiału dowodowego, pomocnego w później przeprowadzanym postępowaniu podatkowym.
Wszczęcie postępowania podatkowego z pominięciem kontroli zamyka organom podatkowym drogę do korzystania z takich uprawnień, jak żądanie złożenia pisemnych wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli.
Ustawa Prawo przedsiębiorców (dalej Pp) oraz zmiany w ustawie Ordynacja podatkowa (dalej Op) miały wyeliminować niepotrzebne kontrole podatkowe. Czy tak się stało?
W zakresie kontroli działalności gospodarczej podatnika będącego przedsiębiorcą, art 291c Op odsyła nas do ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.
Zgodnie z art. 47 Pp kontrole planuje się i przeprowadza po uprzednim dokonaniu analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa w ramach wykonywania działalności gospodarczej. Analiza obejmuje identyfikację obszarów podmiotowych i przedmiotowych, w których ryzyko naruszenia przepisów jest największe.
O ocenie ryzyka podatnika VAT pisaliśmy
Zarówno wszczęcie jak i zakończenie kontroli podatkowej są mocno sformalizowane.
Wszczęcie odbywa się za okazaniem upoważnienia do kontroli, zaś jej zakończeniem jest protokół z kontroli.
Kontrola podatkowa nie kończy się wymiarem podatku. Jej ustalenia stanowią przesłankę do wszczęcia postępowania podatkowego.
Zgodnie z art. 282a § 1 Op
w zakresie spraw rozstrzygniętych decyzją ostateczną organu podatkowego kontrola podatkowa nie może być ponownie wszczęta;
Zgodnie z art. 58 Pp
organ kontroli nie przeprowadza kontroli, w przypadku gdy ma ona dotyczyć przedmiotu kontroli objętego uprzednio zakończoną kontrolą przeprowadzoną przez ten sam organ.
Przepisu 282a § 1 nie stosuje się, jeżeli kontrola podatkowa jest niezbędna dla przeprowadzenia postępowania w:
Przepisu 58 ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy:
Zgodnie z art. 282b Op organy podatkowe zawiadamiają kontrolowanego o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej.
Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej sporządzone jest wg wzoru określonego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Stanowi to pewną gwarancję ochrony interesów zobowiązanego umożliwiając mu przygotowania się do kontroli.
Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia.
Zgodnie z art. 282c Op nie zawiadamia się o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, jeżeli organ podatkowy posiada informacje, z których wynika, że kontrolowany jest zobowiązanym w postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Katalog wyjątków od zasady zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej znajdziemy w art. 282c Op.
Wyjątki od zasady zawiadomienia mogą dotyczyć przedmiotu kontroli, lub też wiązać się z historią zobowiązanego.
Ten typ kontroli również odbywa się bez uprzedniego zawiadomienia.
Zgodnie z art. 284 a § 1 Op kontrola podatkowa może być wszczęta po okazaniu kontrolowanemu legitymacji służbowej, gdy czynności kontrolne są niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia.
Wszczęcie kontroli podatkowej następuje poprzez doręczenie kontrolowanemu upoważnienia do jej przeprowadzenia oraz okazanie legitymacji służbowej. W razie niemożności wszczęcia kontroli z powodu nieobecności kontrolowanego, reprezentanta kontrolowanego lub pełnomocnika, kontrolujący pisemnie wzywa wyżej wymienionych do stawienia się w siedzibie organu podatkowego.
Zakres kontroli nie może wykraczać poza zakres wskazany w upoważnieniu.
Dowody zebrane przez organ podatkowy w trakcie kontroli, której zakres jest niezgodny z upoważnieniem tracą swoją moc dowodową.
W przypadku kontroli prowadzonej wobec spółki, która została rozwiązana w jej trakcie, kontrola podatkowa prowadzona jest wobec byłych wspólników tej spółki, przez organ podatkowy który wszczął kontrolę podatkową wobec spółki.
Czynności kontrolne prowadzone są:
W przypadku gdy księgi podatkowe są prowadzone lub przechowywane poza siedzibą kontrolowanego, kontrolowany na żądanie kontrolującego obowiązany jest zapewnić dostęp do ksiąg w swojej siedzibie albo w miejscu ich prowadzenia lub przechowywania, jeżeli udostępnienie ich w siedzibie może w znacznym stopniu utrudnić prowadzenie przez kontrolowanego bieżącej działalności.
Kontrolowani mogą czynić wszystko, co nie jest zabronione przepisami prawa, zaś działania organów podatkowych muszą opierać się na konkretnych przepisach prawa.
Obowiązkiem kontrolowanego jest zapewnienie kontrolującym warunków do pracy oraz dostępu do dokumentacji dotyczącej przedmiotu kontroli. Dokumentację sporządzoną w języku obcym kontrolowany ma obowiązek przetłumaczyć na język polski. Kontrolujący mają prawo poruszać się po terenie przedsiębiorstwa, zabezpieczać zebrane dowody, przesłuchiwać kontrolowanego oraz świadków, zasięgania opinii biegłych.
Kontrolujący może w razie uzasadnionej potrzeby wezwać organ Policji, Straży Granicznej lub Straży Miejskiej (gminnej), jeżeli trafi na opór uniemożliwiający lub utrudniający przeprowadzenie czynności kontrolnych.
Kontrola podatkowa powinna zostać zakończona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie wskazanym w upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli. O każdym przypadku niezakończenia kontroli w terminie wskazanym w upoważnieniu, kontrolujący obowiązany jest zawiadomić na piśmie kontrolowanego, podając przyczyny przedłużenia terminu zakończenia kontroli i wskazując nowy termin jej zakończenia. Dokumenty dotyczące czynności kontrolnych dokonanych po upływie tego terminu nie stanowią dowodu w postępowaniu podatkowym, chyba że został wskazany nowy termin zakończenia kontroli.
Nie można podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy.
Wyjątki: zasadność zwrotu podatku od towarów i usług przed dokonaniem tego zwrotu.
Ograniczenie dotyczy kontroli podatkowych a nie postępowań podatkowych i kontroli celno-skarbowych.
Czas trwania wszystkich kontroli organu kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać w odniesieniu do:
mikroprzedsiębiorców - 12 dni roboczych;
małych przedsiębiorców - 18 dni roboczych;
średnich przedsiębiorców - 24 dni roboczych;
pozostałych przedsiębiorców - 48 dni roboczych.
Zgodnie z przyjętym orzecznictwem sądowym, do czasu trwania kontroli podatkowej przedsiębiorców należy zaliczać czas faktycznie dokonanych czynności kontrolnych.
Czas trwania kontroli liczony jest w dniach roboczych. Sobota nie jest dniem roboczym.
Przebieg kontroli, kontrolujący dokumentuje w protokole. Stan faktyczny może być ponadto utrwalony za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk lub na informatycznych nośnikach danych.
Protokół kontroli opisuje postępowanie kontrolne, wskazuje co i na podstawie jakich dowodów zostało ustalone.
Protokół kontroli kończy ocena prawna sprawy oraz pouczenie o prawie złożenia zastrzeżeń lub wyjaśnień oraz prawie złożenia korekty deklaracji.
Protokół z kontroli sporządzany jest w dwóch egzemplarzach. Jeden egzemplarz kontrolujący doręcza kontrolowanemu, z wyłączeniem załączonych do protokołu kontroli fotokopii, odpisów i wydruków z akt, ksiąg oraz innych, dokumentów udostępnionych przez kontrolowanego, które zostały zwrócone przez kontrolującego, czyniąc o tym wzmiankę w protokole kontroli.
Kontrolowany, który nie zgadza się z ustaleniami protokołu, może w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia przedstawić zastrzeżenia lub wyjaśnienia, wskazując równocześnie stosowne wnioski dowodowe.
Korekta deklaracji w czasie trwania kontroli podatkowej jest nieskuteczna. Można ją złożyć przed wszczęciem kontroli jak i po jej zakończeniu - chyba że zostało już wszczęte postępowanie podatkowe.
Nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe sprawca czynu zabronionego dotyczącego złożenia deklaracji lub przesłania księgi, jeżeli po jego popełnieniu została złożona organowi podatkowemu prawnie skuteczna korekta deklaracji lub księgi dotycząca obowiązku, którego nieprawidłowe wykonanie stanowi ten czyn zabroniony.
(art. 16a Kodeksu karnego skarbowego)
Organ podatkowy w przypadku zaniżenia zobowiązania podatkowego, zawyżenia kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku ujawnionych przez organ podatkowy w toku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej lub postępowania podatkowego stosuje podwyższoną stawkę odsetek za zwłokę. (art. 56b Op)
Zamyka też drogę do kwestionowania ustaleń kontroli.
W przypadku ujawnienia przez kontrolę podatkową nieprawidłowości co do wywiązywania się przez kontrolowanego z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego oraz niezłożenia przez podatnika deklaracji lub niedokonania przez niego korekty deklaracji w całości uwzględniającej ujawnione nieprawidłowości, organ podatkowy wszczyna postępowanie podatkowe w sprawie, która była przedmiotem kontroli podatkowej, nie później niż w terminie 6 miesięcy od zakończenia kontroli.
Wynika to z art. 165b Ordynacji podatkowej.
Postępowanie podatkowe może być wszczęte także po upływie 6 miesięcy od zakończenia kontroli podatkowej, jeżeli:
Więcej o postępowaniu podatkowym piszemy..
Przedawnienie prawa do wszczęcia postępowania podatkowego nie następuje w przypadku, gdy w kontroli podatkowej nie ujawniono nieprawidłowości. Przepisy w tym zakresie nie przewidują żadnych ograniczeń - co do zasady organ podatkowy może wszcząć postępowanie podatkowe.
Kontakt z autorem: +48 794 960 221
Korekta deklaracji po kontroli nie wyłącza możliwości złożenia kolejnej deklaracji w której podatnik zakwestionuje ustalenia kontroli.
Czynności sprawdzające nie służą do załatwiania kwestii spornych pomiędzy podatnikiem składającym deklarację a organem podatkowym.
Idealna procedura: Deklaracja podatkowa - czynności sprawdzające – kontrola podatkowa - postępowanie podatkowe.
© Copyright by egzekutywni.pl
Serwis informacyjny z zakresu egzekucji administracyjnej. Publikacje nie mogą być traktowane jako czynności doradztwa podatkowego.