Dzieje się tak za sprawą ustawy z dnia 6 grudnia 2018 r. o Krajowym Rejestrze Zadłużonych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1909) która weszła w życie 1 grudnia 2021 r.
W rejestrze ujawnia się informacje o osobach fizycznych oraz prawnych, wobec których administracyjny lub sądowy organ egzekucyjny umorzył postępowanie egzekucyjne z uwagi na fakt, że z egzekucji nie uzyska się sumy wyższej od kosztów egzekucyjnych.
Podstawy prawne umorzenia:
Rejestr jest jawny. Każdy ma prawo zapoznać się z danymi ujawnionymi w Krajowym Rejestrze Zadłużonych.
Poza danymi identyfikującymi dłużnika, organ egzekucyjny zamieszcza informacje o:
Siedem lat, licząc od dnia ich zamieszczenia. Tak długo będą widoczne dane o osobach, wobec których umorzono postępowanie egzekucyjne.
Nie chcemy straszyć, ale…
Pan Egzekutywny popełnił wykroczenie drogowe. Otrzymał mandat, którego nie zapłacił. Urząd skarbowy nie zdołał wyegzekwować grzywny i mandat przedawnił się po trzech latach. Organ egzekucyjny nie może zakończyć egzekucji, bowiem do wyegzekwowania pozostały koszty upomnienia oraz koszty egzekucyjne. Te przedawnią się najwcześniej po pięciu latach. Taka zaległość psuje statystyki urzędu, a i czasu na egzekucję niewielkiej kwoty szkoda.
Urzędy skarbowe otrzymały już narzędzia pozwalające masowo importować dane o umorzonych egzekucjach. W ten sposób, Pan Egzekutywny automatycznie znajdzie się w Krajowym Rejestrze Zadłużonych.
Pana Egzekutywnego sprawdzi bank, potencjalny pracodawca, sąsiadka. Przy czym sprawdzający nie muszą być zainteresowani wysokością zaległości a samym faktem zadłużenia. Sąsiadka może być zawiedziona daleką od ideału postawą Pana Egzekutywnego.
Zgodnie z art 59 § 5 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji na postanowienie w sprawie umorzenia postępowania egzekucyjnego przysługuje zażalenie zobowiązanemu oraz wierzycielowi niebędącemu jednocześnie organem egzekucyjnym. Zażalenie wierzyciela na postanowienie o umorzeniu jest zjawiskiem powszechnym, ale zobowiązany który nie chce umorzenia egzekucji może wpędzić w konsternację pracownika urzędu.
Powinny to robić niezwłocznie. Tylko co z naszym prawem do obrony?
Zdarza się, że urzędy skarbowe prowadzą egzekucję do nieistniejących zaległości.
Zdarza się, że o prowadzonej egzekucji dowiadujemy się dopiero z postanowienia o jej umorzeniu. W ten sposób, w wyniku pomyłki urzędu, mimo zażalenia postanowienia o umorzeniu egzekucji, trafimy na 7 lat do rejestru zadłużonych.
W naszej ocenie przepisy ustawy o KRZ nakazujące niezwłoczne zgłaszanie do rejestru informacji o umorzeniu postępowania egzekucyjnego naruszają zasady ogólne ustaw podatkowych. W szczególności: zasadę prawdy obiektywnej oraz zasadę zaufania do władzy publicznej. Dobrze by się stało, gdyby sądy administracyjne wypowiedziały się w tej kwestii.
Na koniec warto dodać, że zakres danych ujawnianych w rejestrze jest znacznie szerszy niż poruszona przez nas tematyka egzekucyjna.
W Rejestrze ujawnia się informacje o:
osobach fizycznych, osobach prawnych oraz jednostkach organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną - wobec których są albo były prowadzone postępowania: restrukturyzacyjne, upadłościowe oraz zakończone prawomocnym orzeczeniem zakazu,
wspólnikach osobowych spółek handlowych, którzy ponoszą odpowiedzialność za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem, jeżeli ogłoszono upadłość spółki, wszczęto wtórne postępowanie upadłościowe wobec spółki lub oddalono wniosek o ogłoszenie upadłości spółki,
osobach fizycznych, wobec których toczy się egzekucja świadczeń alimentacyjnych lub egzekucja należności budżetu państwa powstałych z tytułu świadczeń wypłacanych w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, a które zalegają ze spełnieniem tych świadczeń za okres dłuższy niż 3 miesiące.
Krajowy Rejestr Zadłużonych dostępny jest na stronie: https://krz.ms.gov.pl/
Napisz do nas na kontakt@egzekutywni.pl
© Copyright by egzekutywni.pl
Serwis informacyjny z zakresu egzekucji administracyjnej. Publikacje nie mogą być traktowane jako czynności doradztwa podatkowego.